Zgodnie z RODO korzystanie z danych osobowych bez wyraźnej zgody w celach reklamowych jest niedozwolone. Rodzi to skutki dla autorów zdjęć. Jakie? Jakie są cele reklamowe? O tym ten wpis.
Możemy uznać, że portfolio jest materiałem reklamowym, służy do pozyskiwania klientów, prezentacji umiejętności fotografa czyli tego co klienci mogą od niego otrzymać. Materiałem reklamowym jest nie tylko samo portfolio (strona www czy portfolio drukowane), ale także inne działania marketingowe w tym publikacja zdjęć w socjal mediach: Instagram, Facebook itp.
Co to jest RODO?
RODO – unijne rozporządzenie o ochronie danych osobowych: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). Ma ono ujednolić i wzmocnić ochronę danych osobowych obywateli w Unii Europejskiej. Rozporządzenie to weszło w życie 24 maja 2016 r. natomiast stosowane będzie od 25 maja 2018 r.
Należy pamiętać, że dotyczy ono osób fizycznych oraz osób żywych.
Co zrobić, by móc korzystać z zdjęć w celach marketingowych?
Należy posiadać dobrowolną, wyraźną, najlepiej pisemną (do celów dowodowych) zgodę osoby. Z takowej zgody wyraźnie powinno wynikać, że została udzielona na każdy możliwy sposób wykorzystywania zdjęć. Wyraźnie wskazując także każde pole eksploatacji zdjęć.
Należy wrócić uwagę, że taka zgoda musi być dobrowolna. Nie wolno zmuszać czy rabatować usług w celu uzyskania takowej zgody. Przedstawianie oferty czy cennika usług, które zawierają warunek rabatu w zamian za wyrażenie takiej zgody są niedopuszczalne. Stosowanie takich zapisów może narazić fotografa na poważne konsekwencje np: karę administracyjną czy pozwy od klientów.
Możliwe jest wycofanie zgody na korzystanie zdjęć w celach marketingowych?
Tak, jest to możliwe w każdy chwili przez osobę, która ją udzieliła. Co powoduje cofnięcie zgody? Autor musi zaprzestać korzystania z zdjęć. Klientom także służy tzw. „prawo do zapomnienia” co oznacza, że po cofnięciu zgody fotograf powinien usunąć wszystkie zdjęcia z wszelkich miejsc, gdzie zostały one publikowane (w tym ze wszystkim portali) pod groźbą roszczeń finansowych.
Zapraszam także do innych artykułów przydatnych dla fotografów:
W razie wątpliwości zachęcam do skorzystania z pomocy prawnej adwokata lub radcy prawnego.