Rynek fotograficzny w ostatnich latach zmienia się. Nie tylko zmieniają się wymagania klientów, sposób pracy, planowanie sesji czy sama dystrybucja zdjęć dla klientów.
Głównie z usług fotograficznych korzystają:
- firmy/korporacje – głównie poszukują zdjęć wizerunkowych, obsługa eventów czy zdjęcia prezentujące ich produkty i usługi
- agencje fotograficzne/prasowe – głównie dedykowane dla fotoreporterów i freelancerów z nimi współpracujących
- banki zdjęć – fotograf samodzielnie buduje swoją bazę zdjęć, wymaga to sporo czasu oraz zaangażowania
- media – aktualnie np. tygodniki rzadko zatrudniają na etat fotoreporterów, korzystają głównie z obsługi agencji fotograficznych i ich bazy
- instytucje państwowe – można próbować zdobyć zlecenie, jednak w przetargu często brana jest pod uwagę cena, a nie jakość- często poniżej kosztów realizacji danego zlecenia
- klienci indywidualni – realizacja zdjęć z wydarzeń rodzinnych np ślub czy sesje do rodzinnego albumu, dbają także przy tym o prywatność takich sesji i o kwestę publikacji zdjęć
- modelki/modele – głownie są to osoby, którym zależy na jakości i chcą posiadać prawa do użytkowania zdjęć.